Діджиталізацію неможливо завершити, вона стає частиною розвитку компанії

Діджиталізацію неможливо завершити, вона стає частиною розвитку компанії

27.06.2019
Метінвест

Цифрові технології у бізнесі давно не ноу-хау. Проте багато компаній продовжують працювати по-старому, незважаючи на низку очевидних переваг, які відкриваються після впровадження IT- рішень. Сергій Детюк – CEO Метінвест Діджитал – ділиться досвідом цифрової трансформації Групи Метінвест, розповідає про труднощі, з якими довелося зіткнутися, а також про результати, які отримав бізнес після діджиталізації.

Сергій, яка ваша професійна мета?

Стати найнадійнішим IT-партнером у Східній Європі до 2025 року.

Що ви маєте на увазі і як плануєте досягти цього?

Технологічний прогрес та інновації – вирішальні чинники для прориву. Для того, щоб зберігати свою конкурентоспроможність на міжнародному ринку, промислові компанії повинні зібрати усі дані, які народжуються у процесі створення доданої вартості, і використати їх. Цього можна досягти завдяки діджиталізації, яка призводить до переходу від аналогових бізнес-операцій до цифрових, та систематичного застосування цифрових технологій для поліпшення діяльності.

Які якості повинен мати діджитал-лідер?

Цифрова трансформація – це, в першу чергу, про бізнес. Про зміни в процесах виробництва й постачання, перегляд взаємовідносин з клієнтами, трансформації продуктів/послуг та переосмислення бізнес-моделі. Тому діджитал-лідер має бути бізнес-керівником. Не технічним менеджером і не з вузькопрофільною спеціалізацією. Він повинен мати досить широкий погляд на діяльність компанії, та у фокусі його уваги має бути розвиток бізнесу загалом.

З іншого боку, наявність технічного бекграунда, розуміння технологій, їх можливостей та особливостей значно підвищує його ефективність. Адже в основі трансформації лежать цифрові технології, і рішення, які треба застосовувати, часто не мають успішної тривалої історії використання.

Перша ключова особливість – відкритість новому, активний інтерес і пошук можливостей, інноваційність. Очевидно, що консерватори в цій ролі будуть не ефективні. Потрібні революціонери й підприємці. Має бути сильний фокус на пошук рішень та зміни. Важливе й розуміння, що принесе користь компанії в майбутньому і яким чином. Але в результаті критерієм успішності буде бізнес-результат трансформації. І тут доведеться зіткнутися із серйозним опором змінам і навчитися управляти великою програмою взаємозв’язаних технологічних проєктів в умовах високої невизначеності. Звідси друга ключова особливість – орієнтація на результат, управління змінами в широкому значенні слова та результативність.

Скільки часу у вас зайняла цифрова трансформація?

Тривалість цифрової трансформації залежить від масштабів, а також від готовності самої організації до глибинних змін. Для того, щоб об’єднати виробничі підрозділи, надати ширші можливості співробітникам для комунікації й взаємодії, а також оптимізувати їх щоденні операції, ми використовуємо широку екосистему світових вендорів, у тому числі рішення Microsoft. У Метінвесті цей етап зайняв близько року. Але діджиталізацію неможливо завершити. Її можна тільки почати, хоча це і складно зробити правильно. Потім діджиталізація стає невід’ємною частиною розвитку компанії.

Як ви використовуєте машинне навчання у своїй компанії?

Будь-яка компанія може підвищити продуктивність своїх співробітників, забезпечити прозорість й доступність комерційних даних,  структурувати процеси за допомогою інноваційних технологій, машинного навчання і ШІ. Застосування цих інструментів дозволяє підвищити продуктивність завдяки точнішим інтелектуальним прогнозам, побудувати ефективну експлуатацію завдяки аналітиці виробничих процесів та впровадити інновації на базі глибшого розуміння вашого бізнесу. При цьому продукція компанії стане інноваційною, а сама компанія створюватиме більш клієнтоорієнтовані процеси й нові сценарії на ринку. Проте цифрові інновації у виробництві – це більше, ніж нові технології. Це перехід від концентрації зусиль на поліпшенні продукту до створення кращих результатів для клієнтів і суспільства.

Чи є приклад використання машинного навчання в Метінвесті?

В наших проєктах трансформації для Метінвеста ми використовуємо машинне навчання. Одне із завдань, яке перед нами стояло, – поліпшити якість прогнозування споживання газу на печах відпалу металу в цеху холодного прокату і сталеплавильних печах на металургійному заводі «Запоріжсталь». Наведу конкретний приклад.

Завдання: створити якісні моделі для двох цехів з метою поліпшення загальної точності прогнозу.

Гіпотеза: застосувати алгоритми машинного навчання для прогнозування цільового показника споживання природного газу.
Мета: мінімізувати вартість споживання газу завдяки точному прогнозу.

Машинне навчання дає в два рази точніші й стабільніші результати, ніж стандартні аналітичні моделі. А подальше накопичення даних поступово покращує модель й дозволяє застосовувати додаткові алгоритми прогнозування. Такі проєкти ще раз підтверджують, що інвестиції у збір даних й автоматизовану систему управління технологічним процесом дають максимальну віддачу унаслідок застосування аналітичних моделей й машинного навчання. І ми готові продовжувати розвиток у цьому напрямку. Наші наступні кроки: плануємо використати підходи Data Science і технології машинного навчання для  оптимізації витрат феросплавів.

Чи є сфери, де ваш досвід буде найбільш корисним у застосуванні цифрових рішень?

Застосування цифрових технологій і реалізація проєктів цифровізації – це не особливість якогось окремого ринку або галузі, це must have для будь-якого бізнесу сьогодні. Існує певна межа поліпшення продуктивності, і її важко здолати без цифрових рішень і технологічних проєктів. Наш досвід найбільш релевантний для великих компаній, оскільки в корпоративних структурах кількість і масштаб взаємозв’язаних проєктів, а також складність змін зростає удесятеро.

Успішні кейси цифрової трансформації будуть цікаві сьогодні бізнесу у будь-якій галузі:  гірничо-металургійним компаніям, телекому, банківському сектору, медичним компаніям і агрохолдингам.  Цей список можна продовжувати нескінченно. Але карту цифровізації кожна компанія створює сама.

У Метінвесті ми прагнемо збудувати взаємозв’язану багаторівневу автоматизацію усіх процесів. На кожному підприємстві вже впроваджуються проєкти автоматизації і цифрової трансформації. Але для успіху недостатньо одного лише впровадження. Ефективне функціонування будь-яких сучасних систем залежить в першу чергу від того, наскільки активно кожен співробітник їх використовуватиме у своїй щоденній роботі.

Цифрову трансформацію підтримують інновації та технологічні рішення, але в першу чергу, драйвером таких змін стають лідери, відкриті змінам і здатні швидко адаптуватися до умов ринку й галузі, що міняються.

Ви не турбуєтеся про безпеку даних, які довіряєте хмарним сховищам?

Такі технології як хмарна обробка даних і штучний інтелект міняють те, як ми живемо і працюємо, та відкривають двері до рішень актуальних проблем. Працюючи з екосистемою міжнародних постачальників, ми упевнені, що Центри управління безпекою Microsoft Azure, Office 365, Microsoft Intune і Dynamics CRM також нададуть нашим клієнтам детальну інформацію про те, як ми обробляємо, зберігаємо й розпоряджаємося їх даними. Це включає інформацію про те, де зберігаються дані, хто має до них доступ та на яких умовах.

Дайте поради СЕО компаній, які лише стали на шлях діджиталізації.

Сьогодні ринок переповнений функціонально насиченими продуктами за надконкурентними цінами, а виробники шукають способи створити нову комерційну цінність, використовуючи цифрові послуги для побудови міцніших стосунків на ринку. У промисловості цифрова трансформація дає компаніям можливість створити нову комерційну цінність за допомогою цифрових послуг. Оптимізувати цифрові операції, інтегруючи заводи майбутнього в інтелектуальний ланцюжок постачань.

Забезпечувати співробітників навичками, які дозволяють бути в курсі усіх деталей сучасного цифрового виробництва. Переосмислити саме виробництво та впровадити інновації з використанням передових технологій, щоб побудувати надійне майбутнє.

Україна рухається в правильному напрямку діджиталізації. До того ж, у неї є низка сильних прихильників в особі міжнародних компаній й вітчизняних гравців, націлених на практичний результат.

Усі CEO в країнах, що розвиваються, повинні розуміти, що сьогодні однієї грандіозної трансформації недостатньо. Сьогодні ми спостерігаємо мікрореволюції, які відбуваються щороку або півтора в різних точках світу і в різних галузях. Діджиталізація стосується не лише даних і технологій. Це лише видима та найочевидніша сторона питання.

Наш підхід до трансформації полягає в тому, щоб покладатися на центри експертизи нашої команди – співробітників, які в силу своєї щоденної діяльності мають глибокі знання про те, що працює, а що ні. Ми зосередилися на зміні мислення й підходів до роботи нашого менеджменту та рядових співробітників, а також організаційної культури й процесів. Люди управляють технологіями, а не навпаки.

Складнощі на перших етапах діджиталізації

  • Великі зміни вимагають великих зусиль. Масштабна й ефективна діджиталізація – це непростий процес. Важливо бути готовим до серйозних змін і цілеспрямовано ними управляти. Далі – перелік основних складнощів, з якими часто зустрічаються компанії і якими треба управляти під час змін. Але актуальна карта ризиків дуже залежить від самої компанії – рівня управлінської зрілості, корпоративної культури, стратегії розвитку і цілей трансформації. 
  • На кожному напрямку трансформації має бути бізнес-замовник. Той, хто зацікавлений в результаті. Ефективність трансформації залежить від того, наскільки така людина готова брати на себе активну лідерську роль у змінах та відповідальність за результат.
  • Технології – це тільки частина цифрової трансформації. Нова культура  і бізнес-мислення – вірні супутники успішно реалізованих проєктів. Людьми, на яких впливає проєкт або його результати, треба займатися із самого початку. Залучати, інформувати, навчати, мотивувати, можливо, навіть  міняти їх навички,  розуміння і відношення до предмета трансформації.
  • Можна зробити декілька невеликих яскравих цифрових проєктів. І вони дадуть свій ефект. Але якщо йдеться про цифрову трансформацію компанії, то тільки системний підхід й вбудовування карти цифрових рішень в стратегію компанії принесуть бізнесу відчутний результат. І при розробці карти рішень важливо відштовхуватися не стільки від цифрових трендів, скільки від бізнес-стратегії, конкурентних переваг компанії і загроз, пріоритетів і вузьких місць.
  • Цифрові рішення практично завжди унікальні для компанії. Навіть якщо вони ґрунтуються на трендових технологіях. Кращий спосіб їх впровадження – гнучкий підхід на основі proof-of-concept, поетапний розвиток продукту й пілотних об’ємів. Але експерименти та пілотні проєкти не завжди стають успішними. Право на помилку і швидка апробація – важливі складові успішних програм цифрової трансформації.
  • Не забувайте про масштабованість змін і надійність партнерів, з якими ви будуєте свою цифрову трансформацію. Адже це технологічна сфера, що вимагає специфічних ресурсів, знань та досвіду. Нерідкі випадки, коли ідея куплена й випробувана, але недостатньо здібностей утілити її повномасштабно. І такі проєкти залишаються у рамках пілотів або перетворюються на довгограючі і вже нікому не потрібні.

Всі публікації