Юрій Сугак: Лідерство досягається масштабними проєктами та роботою 24/7 усієї нашої команди

Юрій Сугак: Лідерство досягається масштабними проєктами та роботою 24/7 усієї нашої команди

14.12.2020

16 грудня виповнюється рівно рік із моменту запуску в Україні нового інформаційного телеканалу «Україна 24». Про те, як створювався канал, які пріоритети його роботи і плани на майбутнє — в інтерв’ю нашому виданню розповів головний редактор «Новинної Групи Україна» Юрій Сугак.

— Юрій, залишилися лічені дні до важливої події — рік в ефірі телеканалу «Україна 24». Розкажіть, як він створювався, які акценти були зроблені під час його запуску, яка мета ставилася. І чого, на Вашу думку, команді вдалося досягти за цей перший рік?

— Про запуск телеканалу ми думали вже досить давно, але стартували, тільки коли відчули, що наша команда повністю готова і є запит ринку. На момент запуску «Україна 24» наша інформаційна редакція робила вже близько 2,5–3 годин контенту в день на національному телеканалі «Україна».

Причому сам старт «Україна 24», можна сказати, був стрімким: 2 грудня запланували технічне мовлення, а 16 грудня вже офіційно його запустили. Розпочали з 4,5 годин ефіру в день, а сьогодні робимо понад 20 годин.

Створювався новий телеканал на базі, яка вже була сформована в нашому ньюсрумі. Паралельно з тим продуктом, який робили для «України», ми формували й розвивали телеканал «Україна 24». Зазвичай створення нового інформаційного телеканалу — це унікальна можливість професійного зростання та реалізації для багатьох співробітників: кореспонденти ставали редакторами і ведучими. Наприклад, Віталій Тарасов став шеф-редактором, а Віта Малосвітня, Віра Свердлик, Марія Скиба, Сергій Никифоров, Борис Іванов — прекрасними ведучими, Олена Цинтила стала ведучою прайму, залишаючись керівником. І паралельно залучали кращі кадри з інших телеканалів.

Досі ми змінюємося та вдосконалюємося. Хочемо створити вперше по-справжньому конвергентний ньюсрум. На цю тему завжди було багато розмов на ринку: хтось пробував, але далеко не в усіх вийшло. А ми зробили дуже великий крок до поставленої мети: розвивалися, експериментували, реалізовували нові ідеї. Сьогодні наша інформаційна команда вже повністю сформувалася. Ми розуміємо, чого хочемо, і знаємо, як це зробити.

30 листопада 2020 року «Новинна Група Україна» запустила інноваційну студію з повномасштабною технологією «360 градусів». Для її устаткування привезли техніку з десяти країн і змонтували всього за 500 годин. Це рекордні терміни для проєкту такого масштабу. Наші ведучі та журналісти можуть вести ефіри й робити включення з будь-якої точки студії.

— Якщо проаналізувати сітку мовлення «Україна 24», то вона, дійсно, є досить щільною та різноманітною. І, тим не менш, плануєте додавати нові програми?

— Безумовно, зупинятися на досягнутому не збираємося. У нас є три пріоритети, на які орієнтуються всі наші редакції. Це оперативність, актуальність і корисність. Саме на цих трьох китах і будується наша робота.

Як сьогодні виглядає наша сітка? У її основі — насичений новинний потік упродовж усього дня. Саме цим ми дуже сильно відрізняємося від конкурентів. Адже забезпечити виробництво новин із ранку до ночі, погодьтеся, складно. Це дуже динамічні та короткі формати, які передбачають злагоджену системну роботу редакційних команд усіх проєктів і напрямів.

З чого складається наш новинний потік? Це регіональні новини, адже в нас велика регіональна кореспондентська мережа. Це міжнародні новини: у нас є три основні корпункти — у Брюсселі, Москві та у Вашингтоні. За необхідності кореспонденти вирушають у різні точки світу. Ми освітлюємо надзвичайні, а також дійсно значущі події. Ми завжди там, де відбувається найважливіше.

Високі показники телеглядіння — свідоцтво того, що робимо це цілком успішно. Наприклад, коли було захоплення заручників у Луцьку (у липні 2020. — ред.), яке потрясло країну, ми вмить перейшли у формат марафону. Це був досить серйозний виклик, щоби перебудуватися і в прямому ефірі давати розвиток подій, перші коментарі, унікальну інформацію. Ми довели, що досить оперативні та швидші за конкурентів.

Зазвичай акцентом є авторські програми потужних і професійних ведучих — Василя Голованова, Наталі Влащенко, Євгенія Кисельова, Тиграна Мартиросяна. Крім того, є окремі шоу з ведучими «Україна 24» — «Україна завтра» тощо.

Сформувавши сітку, ми почали розуміти, чого ще бракує. Надалі плануємо ущільнення сітки, коли буде дуже насичений потік новин, з короткими коментарями, роз’ясненнями, графікою. Тоді люди, включивши телеканал, зможуть отримати оперативну інформацію, що відображає повністю всю картину дня, що допоможе їм орієнтуватися в тому, що відбувається, планувати своє життя. Й усі точки зору, адже в нас телеканал — «різноманітних думок», ми саме так себе позиціонуємо. І цим вигідно відрізняємося на ринку. Мені приємно чути, що наш продукт вважають найзбалансованішим. Ми регулярно отримуємо позитивні коментарі глядачів, прохання розібратися з проблемними ситуаціями, проконтролювати їх. А довіра людей — приклад справжнього лідерства.

Ми запустили новини шоу-бізнесу з прекрасним ведучим високої кваліфікації — Дмитром Коляденко. Нещодавно в нас стартували спортивні новини з Євгеном Зинченко та Григорієм Палієм. Спасибі команді ТК «Футбол» за допомогу в підготовці щоденної програми. Також ми запустили економічні новини з ведучими Тетяною Шевченко та Олесем Гарджуком. Плануємо новини англійською мовою, які виходитимуть у вечірній або навіть у нічний час.

Як наслідок, у нас будуть усі види новин, які дуже щільно стають у сітку впродовж дня. І різні цільові аудиторії зможуть отримувати на телеканалі «Україна 24» необхідну інформацію, що стосується всіх сфер життя.

Також наше ущільнення пов’язане з великою кількістю рубрик. На тлі наявних проєктів у нас дуже багато ініціатив, багато людей, як наші власні співробітники, так і ззовні, які хочуть спробувати запустити невеликі формати. Це живий природний процес розвитку телеканалу. Стимул для співробітників.

Ще одно наша перевага: ми навчилися масштабно освітлювати значні події. Наприклад, коли в серпні був пік розвитку подій у Білорусі, я, до свого великого здивування, виявив, що конкуренти досить слабо освітлювали цю тему. Також цього року відбулися дуже важливі місцеві вибори. Савік Шустер зробив спеціальний випуск разом із телеканалом «Україна 24», присвячений саме виборам в Україні. Ми давали повну картину того, що відбувається, робили все швидко й оперативно, — і дуже сильно від цього виграли.

— А наскільки часто відбувається ротація програм у межах сітки телеканалу?

— На старті ми експериментували, дивилися, що йде краще або гірше. Зараз сітка усталилася. Втім, експерименти ми продовжуватимемо, зміни можливі. У нас дуже потужна аналітична група, ми спираємося виключно на показники телеглядіння, на переваги нашої цільової аудиторії, про яку щодня намагаємося дізнатися все більше. Дослідження проводимо регулярно. Ми точно розуміємо і відчуваємо, що людям потрібніше.

Ведучі каналу "Україна 24" і новин "Сьогодні" співають гімн разом із Зразково-показовим оркестром Збройних Сил України

— А можна докладніше розкрити механіку процесу? Ось Ви говорите, що окрім новинних успішно реалізуєте також глобальні проєкти. У цьому контексті не гріх згадати освітлення виборів у США, яке на телеканалі проходило у вигляді марафону. Я маю на увазі спецефір «Америка обирає 2020», коли в різних містах США працювали виїзні студії. Скільки людей було задіяно в цьому процесі, відряджено заради цієї події? Як вам вдалося організувати такий масштабний зарубіжний проект? Можете розповісти, що відбувалося за кулісами того дійства, яке на екрані спостерігав глядач.

— Один мій колега, говорячи про телеканал, провів аналогію з футболом: є клуби, кожен зі своїми завданнями, інтересами, а є національна збірна. Ось і на нашому телебаченні щось схоже відбувається. Є дуже багато інформаційних каналів, які можна назвати клубами зі своїми інтересами. Ми ж себе бачимо, відчуваємо й позиціонуємо національною збірною. Звідси наш підхід до кадрів: ми намагаємося не лише взяти кращих із ринку, але й виростити своїх. У нас дуже хороший селекційний відбір, відмінна школа та свій особливий світ.

І підхід до новин відповідний: якщо головною подією в жовтні були місцеві вибори в Україні, то в нас був і мегамарафон упродовж дня, і шоу «Ніч виборів», у якому Савік Шустер представив ексклюзивні й оперативні екзітполы. І робив це просто майстерно. У Савіка величезний досвід, великі можливості, люди, з якими він уже не перший рік працює й довіряє ім. Як наслідок, робота була проведена масштабно та якісно. Цитованість, яку отримав телеканал, була безпрецедентною. Усі посилалися на дані, що прозвучали в шоу Савіка Шустера, тому що це були найчіткіші, найякісніші та оперативні дані. Глядачі «Україна 24» першими дізналися про результати голосування.

Коли були вибори в Америці, ми просто не могли залишитися осторонь такої події, не зробивши висококласне політичне шоу! Тим більше на телеканалі працює кращий журналіст-міжнародник, напевно, усієї Східної Європи, Євгеній Кисельов — з величезним досвідом, щонайширшими зв’язками та знайомствами в медійних і політичних колах США.

Що нам для цього було треба? Знайти великий майданчик для Євгенія Олексійовича й синхронізувати його роботу з нашим ньюсрумом. Ми спеціально відправили чотири знімальні групи до США, підключили двох ведучих — Ігоря Пупкова й Олену Кіт, які представили максимально масштабну картину того, що відбувається. Як результат — прямий зв’язок зі штабами двох головних дійових осіб — Трампа та Байдена. Ми також змогли показати, як живуть люди, що вони говорять, що відбувається в цей момент. Ефіри виходили на телеканалах «Україна» та «Україна 24».
Якщо взяти до уваги весь проєкт, це було не лише нічне шоу, яке Євгеній Олексійович провів майстерно, а майже семигодинний марафон — з 23:00 до 06:15 ранку. Це були ще і спецвипуски на телеканалі «Україна». І безперервний потік ексклюзивних новин. Ми ставили перед собою завдання бути першими з великим обсягом інформації — і в нас це вийшло.

Ресурс, який для цього знадобився, не був якимсь украй великим. Це наші виїзні групи та редактори, що працюють у ньюсрумі. Фактично, це робота, яку ми робимо завжди. Напевно, найбільш трудомісткою та витратною за часом була підготовка комп’ютерної графіки та заставок. Непросто було організувати логістику наших виїзних груп у США в умовах пандемії. Але команда спрацювала відмінно.

Команда "Новинної Групи Україна" вирушає в США

Який надалі ми плануємо проєкт подібного масштабу? 16 грудня відбудеться марафон до дня народження телеканалу «Україна 24». Це подія заслуговує на увагу глядачів: обговорюватимемо роль ТБ і свободу слова в різних країнах, включимо наших колег із редакцій «Дощ», «Nexta», «Радіо Свобода», «DW», «Euronews», «ВПС», «Белсат», «Голос Америки».

Щодня в нас росте кількість друзів і партнерів. Ми залучили до соціальних спецефірів почесного посла ООН і телеведучу Машу Єфросініну, Народну артистку України Ольгу Сумську, ведучого Олексія Суханова й багатьох інших зірок.

- Сьогодні ви керівник інформаційного напряму в найбільшій медіагрупі країни, проте, свого часу, ви працювали і кореспондентом, і ведучим. Можете сказати, що зараз для вас як досвідченого інформаційника означають поняття «оперативність» та «ексклюзив»? 
 

- Якщо говорити про оперативність, то ми готові в лічені хвилини видати новину. Це те, що у нас дуже добре виходить. На прикладі тієї ж Білорусі можу сказати, що будь-яке відео, яке з'являлося (треба розуміти, що інтернет в країні був відключений), ми відразу ж видавали в ефір: блискавично реагували на телеканалі та на сайтах. Ми ж – мультимедійний бренд. З нашим «Телеграмом» мало хто міг конкурувати. 

Інша справа, що потім новина продовжує жити: доповнюється, розширюється, можуть з'являтися додаткові коментарі, подробиці, аналітика тощо. Наше основне завдання, яке ми вдало виконуємо, – бути найоперативнішими і ніяк інакше. 

Щодо ексклюзивності, це обов'язкова настанова поряд з оперативністю та актуальністю. І це в нас виходить теж дуже добре. Що для цього потрібно? Гадаю, нічого складного та надприродного: просто стукайте – і вам відкриють. 

Сьогодні в нас величезна кількість ексклюзивів. Якщо йдеться про Білорусь, то у нас в ефірі – Марія Колесникова, Світлана Тихановська та багато білоруських опозиціонерів. Якщо про Мюнхенський форум з безпеки, ми інтерв'юємо безпосередньо в його учасників. У Кишиневі під час другого туру виборів була тільки одна знімальна група – наша. Вона готувала ексклюзиви, в тому числі з першою жінкою-президентом Молдови Майєю Санду. Ми – єдиний український телеканал, який був на прес-конференціях, повідомляв про хід голосування та реакції. 

Ми були у Вірменії та Азербайджані в період загострення конфлікту. Президент Вірменії дав ексклюзивне інтерв'ю Тиграну Мартиросяну. Водночас наші групи контактували з обома сторонами, адже для об'єктивного освітлення подій дуже важливий баланс. Медіа можуть довіряти лише тоді, коли вони представляють точки зору збалансовано. Ми дуже чітко дотримувалися цього правила та освітлювали всі події в Нагірному Карабаху. 

Ексклюзивів у нас досить багато: був Президент України, прем'єр-міністр, величезна кількість відомих людей. Намагаємося брати інтерв'ю, коментарі не лише у представників нашої країни. Олена Кот, ведуча праймового випуску новин та «Головної теми» на каналі «Україна», разом з польським колегою Михалом Адамчиком («TVP1») у межах спільного проекту взяли інтерв'ю у Володимира Зеленського та Анджея Дуди. І ми з польськими колегами транслювали його одночасно. В результаті ми стаємо джерелом цитат для багатьох медіа. Ось, наприклад, наш кореспондент Юрій Гула подружився з Міккі Рурком. В ексклюзивному інтерв'ю «Сьогодні» актор поділився, що хоче бути похований в Україні, – і нас цитували ЗМІ країн пострадянського простору та поза ними. 

Наш журналіст і кореспондент «Сьогодні» Олександр Махов став єдиним представником українського ЗМІ на пасажирському літаку, який евакуював українців з охопленого коронавірусом Китаю. Після цього Олександр перебував на карантині в Нових Санжарах разом з евакуйованими. 

Ведуча телеканалу «Україна 24» Марія Скиба взяла участь у встановленні неймовірного рекорду, піднявшись в небо на одній з повітряних куль в День прапора. А ще спеціально до Дня Незалежності ми зробили подарунок глядачам: ведучі телеканалу «Україна 24» та новин «Сьогодні» разом з оркестром Збройних Сил України зворушливо і урочисто заспівали гімн. 

Журналістка новин "Сьогодні" Зоряна Степаненко у Вашингтоні (США)

У нас сьогодні найбільше можливостей серед усіх інших. Наприклад, інтерв'ю може вийти на телеканалі «Україна 24». І одразу ж його швидко розмістять на інших платформах. «Новинна Група Україна» – це потужна команда, яка створює контент для декількох ресурсів: загальнонаціональний інформаційний телеканал «Україна 24», продакшн новин «Сьогодні» та сайт segodnya.ua. У нас багато можливостей. У результаті відомі люди самі йдуть до нас. На телеканал хочуть потрапити – і це дуже круто! Отже, ми все робимо вірно. 

Також до нас хочуть прийти та влаштуватися на роботу з медіа конкурентів. Це свідчить про те, що на телеканалі все гаразд: у нас правильні цінності, дуже хороші умови праці, ми правильно та збалансовано даємо інформацію. 

Ми сьогодні об'єктивно є телеканалом, що розвивається найшвидше в країні, але при цьому текучка кадрів у нас не перевищує 4%. 

- До речі, питання про колектив. Телеканал «Україна 24», по суті, став розвитком інформаційної платформи «Сьогодні» та був створений на базі її колективу. Що довелося змінити ось тій команді «Сьогодні» та які ротації були проведені під час цієї трансформації? 

- Вийшов дуже класний, здоровий мікс. У нас є кістяк команди, який сьогодні дуже посилився, підріс професійно: хтось змінив роботу, хтось почав займатися іншою роботою, але це наші люди, на яких ми спираємося. І я радий, що ми зробили саме так і не помилилися практично в жодному випадку. 

По-друге, ми притягнули найсильніших професіоналів з ринку. І наші двері як і раніше відкриті: незважаючи на щільність сітки, готові шукати рішення. 

Також нарівні з досвідченими фахівцями, які давно в професії, досить багато молодих талантів, які тільки починають свою кар'єру. І ми завжди із задоволенням приймаємо в команду молодь та даємо їй шанс реалізуватися. Приходь, працюй, відважуйся! Хтось швидше росте, хтось – повільніше. Це все індивідуально, але в нас дуже сильні молоді люди, які з азартом працюють на включеннях увесь день. 

- А наскільки багато молоді? 

- Кожен третій. З нашим насиченим робочим графіком в них вже за плечима є досвід і знання. Побудована система навчання. Через карантин, ясна річ, навчання проходить дистанційно. Але після його закінчення ми обов'язково повернемося до очної форми. 

- А яким принципом ви керуєтеся, коли запрошуєте зірок? Хто приймає остаточне рішення? 

- Про ухвалення рішень на ТБ ходить багато міфів. Але в нас все досить просто і прозоро влаштовано: приймає рішення так званий «борд» (board – з англ. колегія). Це група людей, які професійно оцінюють, які проекти та зірки нам цікаві й потрібні нашому глядачеві. Звичайно, ми враховуємо інформацію про проект, про ведучого: як до нього ставиться аудиторія, чи вписується він у формат телеканалу «Україна 24». І тільки після такого всеохоплюючого аналізу приймаємо рішення. Спираємося на експертизу фахівців. Такий підхід, упевнений, вкрай важливий для ухвалення таких рішень.

Юрій Сугак

- Поговоримо про нинішні суворі будні. Як колектив ньюсрума працює в карантинних умовах і наскільки видалена робота можлива для ТБ-ньюсрума? Чи були у вас випадки, коли ведучі вели авторські програми, перебуваючи на ізоляції вдома? 

- Звичайно, подібні історії були. Наш відомий ведучій Василь Голованов, коли отримав позитивний тест на COVID-19, продовжував вести ефіри онлайн вдома. 

- Чи вдалим був такий експеримент? 

- Відмінні рейтинги (у Василя Голованова вони завжди високі), притому, що це було інтерв'ю по «Zoom» в прямому ефірі. Ми, звичайно, намагаємося максимально уникати такого, але, з іншого боку, готові до таких рішень. І, якщо буде треба, зможемо навіть ток-шоу провести видалено, подібний сценарій у нас є. 

Пандемія триває вже 10-й місяць, і ми адаптувалися. Звичайно ж, вжили усіх можливих заходів безпеки: дезінфектори скрізь, забезпечуємо співробітників масками в необхідній кількості. Налагоджена система: якщо хтось захворів, відразу тестуємо оточення, швидко реагуємо. Але, напевно, найголовніше в цій ситуації – це підтримка з боку телеканалу, медіагрупи, колег. Якщо хтось раптом вибуває, завжди є кому замінити. Адже ТБ працює 24/7 – і величезні потоки інформації, новин ми зупинити не можемо. 

Колектив у нас дружній, колеги завжди підтримують один одного. Якщо запитаєте, чи готові ми до плану «A», «B», «C»? Безумовно, готові, якщо буде треба. 

- Звичайно, люди в будь-якому проекті – на першому місці. Водночас, як відомо, для новинного мовлення дуже важливі технічна база, устаткування студії. Що відрізняє студії «Україна 24» від інших подібних? 

- З 30 листопада ми перейшли в новий сучасний студійний комплекс «360 градусів» – найкращий в Україні. Там немає бекстейджа, секретів від глядача, водночас є кілька локацій, які можуть працювати автономно. Можна пересуватися по студії, рухати буквально все. Новини «360 градусів» – мрія, яку нам вдалося втілити. 

Також у нас є прекрасні сучасні студії в БЦ «Леонардо», з яких транслюються авторські програми. Нагадаю, що ми першими запустили й почали використовувати технологію «VizRt». Наші співробітники, навчившись в Канаді, потім ділилися знаннями з представниками інших телеканалів. Це наш внесок у розвиток телевізійного ринку країни. 

У нас досить багато нових рішень. І ще більше ми збираємося реалізувати в майбутньому. У нас є чітко спланована історія розвитку, і ми розуміємо, що зробимо через місяць, три, п'ять. І це, напевно, одна з наших найістотніших відмінностей від решти ринку. Ми чітко знаємо, чого хочемо та до чого прийдемо. Лідерство досягається масштабними проектами та роботою 24/7 усієї нашої команди. 

- А в спланованій історії, про яку ви згадали, є місце планам виходу за кордон? 

- Ви знаєте, вийшла неймовірна історія. Цього року серйозно не планували виходити за кордон. «Україна 24» транслюється через відкритий супутниковий сигнал (це, до речі, наш внесок в інформаційну безпеку країни), який покриває територію Європи, Північної Америки, наші прямі ефіри та програми доступні на YouTube, тож цього року ми якось і не поспішали виходити на зарубіжжя. Але тут зіграли роль якість та актуальність нашого контенту. На нас вийшли іноземні партнери. Вийшли самі. Стали приходити запити від різних компаній, кабельників, провайдерів, які говорили, що хочуть включити «Україна 24» у свій пакет. Це абсолютно некомерційна історія. Інформація про події в Україні стає доступнішою за кордоном.

Ведуча новин "Сьогодні" Олена Кот в США

Зараз є цілий список європейських провайдерів, які нас активно включають. Ми швидко зорієнтувалися і зрозуміли, що це треба розвивати й підтримувати. Дуже приємно, коли пишуть з-за кордону, коли є різні коментарі в прямому ефірі, коли отримуєш електронні листи. 

Ось, наприклад, мене дуже потішив нещодавній електронний лист з Туркменістану: «Ми теж хочемо включити». Відмінно! Давайте, хто наступний? З Грузії. Будь ласка! Дуже багато пострадянських країн та європейських країн виходять на нас. 50 контрактів в Польщі, з яких 5 – з кабельними мережами-гігантами. Ведемо перемовини із Словаччиною. Укладений договір з іспанським дистриб'ютором. Найближчим часом плануємо запуск телеканалу в кабельних мережах в Канаді та США. Грузинська новинна платформа – більше 2 мільйонів користувачів. 

Я вважаю, це один з найкращих показників, що свідчать про якість телеканалу. І, як бачимо, точкою зору України цікавляться. Згадайте попередній досвід, коли намагалися запускати міжнародні версії, а вони не працювали. А тут український телеканал транслюють, і роблять це із задоволенням. 

- Ви досить давно працюєте на ТБ і в новинах. Як, на ваш погляд, змінилося інформаційне мовлення? Які нові тренди Ви б відзначили як найважливіші та найперспективніші? 

- Якщо говорити про тренди, то все досить просто – те, до чого сьогодні всі вже звикли. Телебачення має бути «в кишені» – зручним, оперативним. Тоді все працює правильно. І має бути єдиний мультимедійний бренд. Ще один важливий чинник – особистість в інформаційному мовленні. Глядачам важлива оцінка та аналіз подій від людей з конкретним життєвим досвідом і позицією. І в тому, щоб представити мікс таких суб'єктивних позицій та думок, який би давав глядачеві масштабну картину того, що відбувається, ми і бачимо своє завдання. 

Командна робота «Медіа Групи Україна» і «Новинної Групи України» – приклад амбітності, лідерства та застосування сучасних технологій. Без підтримки та довіри керівництва та нашого акціонера Ріната Ахметова ми б не змогли виконати свої неймовірні плани. 

Зараз ми займаємося тим, що зводимо разом низку стратегій з новинного мовлення, з нашого розвитку в діджитал. А це вже тема для окремого інтерв'ю. 

Антон Чижов


Всі публікації