Введення акцизного податку на зелену електроенергію в Україні. Невдалий час і помилкова політика

Введення акцизного податку на зелену електроенергію в Україні. Невдалий час і помилкова політика

20.08.2021

У той час як ЄС зосереджений на Новому зеленому курсі й розробленні відповідної політики та нормативно-правової бази, щоби допомогти членам ЄС досягти нульового рівня викидів вуглецю, у сусідніх із ЄС країнах прихильність досягненню цілей ВДЕ й декарбонізації менш очевидна, вважає Джок Мендоза Вілсон. 

Український уряд заявив про свій намір наслідувати приклад ЄС у сфері зеленої енергетики. Для цього Київ робить кроки, намагаючись усунути податкові лазівки й сірі схеми і змусити всіх тих, хто не платить податки, робити внесок до державного бюджету. Але все ж, як мінімум один аспект запропонованого законопроєкту (№ 5600) дає інвесторам і міжнародній спільноті привід для занепокоєння. Це шокуюча пропозиція ввести акциз на зелену електроенергію. Це несподіваний і необачний крок з низки причин, тому проти нього вже виступила широка коаліція міжнародних і українських інвесторів (ДТЕК (входить до групи SCM) також б'є на сполох). Насправді, усі галузеві асоціації в секторі ВДЕ (ЄУЕА, УВЕА, УАВЕ), а також бізнес-асоціації рішуче обстали проти Законопроєкту 5600 і пропозиції ввести акцизний податок на зелену електроенергію й направили офіційні листи до Кабінету міністрів і Верховної Ради України. Європейський банк реконструкції й розвитку, Секретаріат Енергетичного співтовариства й Чорноморський банк торгівлі й розвитку направили 22 червня спільний лист до парламенту України з попередженням щодо реалізації цього кроку. Введення податку в реальному секторі економіки, який є локомотивом розвитку більш зеленої, низьковуглецевої економіки й забезпечення енергетичної безпеки України в майбутньому, йде врозріз із політикою уряду України, яке намагається збільшити інвестиції в енергетику і, у такий спосіб, перетворити сектор, забезпечити інтеграцію з Європейською мережею операторів передачі електроенергії і стати лідером у регіоні у сфері ВДЕ і скорочення викидів вуглецю. 

Запропонований акциз на зелену електроенергію – це просто ще один необдуманий поворот у довгограючій сазі про прагнення України стимулювати такі необхідні прямі іноземні інвестиції в енергетичний сектор і інші сфери економіки. Усім відомо, що спір про розмір зеленого тарифу призвів до серйозних розбіжностей із міжнародними інвесторами і втрати довіри до уряду якраз у той час, коли влада заявила про амбітні плани щодо збільшення прямих іноземних інвестицій і використання їх у якості двигуна економічного зростання. Наприкінці минулого року, після довгих суперечок і «викручування рук», інвестори й уряд нарешті досягли домовленості. За її умовами держава гарантувала погашення боргу виробникам ВДЕ в розмірі 22,4 млрд грн до 31 грудня 2020 року, однак станом на 30 червня 2021 року компенсували тільки 4,6 млрд грн. У 2021 році, незважаючи на зниження тарифу, платежі у сфері ВДЕ досі не були здійснені в повному обсязі. У першому кварталі сплачено 93% належних грошових коштів, за квітень – 72%, за травень – 66%. Як можна побачити, про довіру мова йти не може. 

Отже, влада, порушивши свої обіцянки щодо тарифів, підірвала довіру інвесторів до України, водночас не заплатила інвесторам за зелену енергію, поставлену у 2020 році, та й наразі затримує платежі за 2021 рік. Додатково до всього цього вони планують ще і ввести акциз у розмірі 3,2% на зелену енергію, що ще більше підірве інвестиційну привабливість сектору, а також призведе до затримок на шляху до декарбонізації.

Чому це має значення? Такий підхід несе далекосяжні наслідки для України, набагато більше, ніж втрата довіри інвесторів у сфері енергетики і в ЄС загалом. Триваюча атака на сектор ставить під загрозу майбутні інвестиції в цій сфері, яка вважалася інвестиційно привабливою, мала хороші перспективи в галузі трансформації енергоринку, створення робочих місць і була прикладом успішних інвестицій для потенційних інвесторів країни. Одним словом, такі дії дають тривожний сигнал інвестиційній спільноті, ЄС і трансатлантичним партнерам України про те, що Україна не виконує свої обіцянки й гарантії. А отже, ризик капіталу буде набагато вищий, а рівень інвестицій – у рази менший. На тлі того, що увага світової громадськості прикута до проблеми зміни клімату напередодні переговорів COP-26 під керівництвом ООН наприкінці цього року, а також на тлі закликів США і ЄС переходити до ВДЕ і скорочувати викиди вуглецю, Київ знову збився й не йде в ногу зі своїми міжнародними партнерами. Принаймні, в енергетичній галузі, яка має величезне стратегічне значення, і за якою уважно стежать її прихильники, донори, інвестори і стратегічні партнери, Україна знову говорить одне, а робить інше. Це призведе до реальних негативних наслідків, які будуть виражатися у втраті інвестицій, податків і робочих місць. І знову-таки, у результаті такого неефективного державного управління платити будуть звичайні громадяни. Отже, хоча забезпечення сплати податків – абсолютно розумна мета, введення акцизного податку в секторі зеленої енергетики такою не є. Потрібно переосмислити таку контрпродуктивну політику, перш ніж буде завдано непоправної шкоди як галузі, так і інвестиційному клімату України. 

Jock Mendoza Wilson

Автор: Джок Мендоза-Вілсон, Директор із міжнародних зв'язків і відносин з інвесторами, System Capital Management.


Всі публікації