Прекрасний новий світ

Прекрасний новий світ

14.05.2020

Наталя Ємченко
Директор зі зв'язків з громадськістю та комунікацій СКМ, член Наглядової ради Фонду Ріната Ахметова

PRAGMATIKA.MEDIA: Наскільки велика буде роль корпорацій в нових умовах світу, що пережив глобальну локдаун? Чи можуть корпорації, у яких чимало шансів вистояти в шторм, стати лабораторіями з розробки нових міських соціальних і економічних стратегій? Наскільки органічна для них подібна роль?

Наталя Ємченко: Мені хочеться вірити, що то вистоять усі: і бізнес, і міста, і країни. Що люди вистоять. Але відновлення, безумовно, почнеться з бізнесу, зокрема з промислового, оскільки саме промисловість як і раніше лежить в основі економічної моделі. Це свого роду економічна правда, яка оголюється під час кризи.

Корпорації і великий бізнес під впливом пандемії увійшли в річку під назвою «дистанційна робота». І будуть рухатися в цьому напрямку, наскільки це можливо. І ось така зміна може виявитися значним і для нових соціальних стратегій, і для нових стратегічних рішень. Крім того, бізнес зараз як ніколи відкритий до пошуку спільних рішень - і в сфері економіки, і в області нових соціальних моделей. Бізнесу є що дати - експертизу, фінансовий, управлінський ресурс.

Ми в СКM бачимо три ключові принципи успішного виходу з кризи - об'єднання навколо пошуку нових рішень; професіоналізм і відмова від популізму; економічний патріотизм - фокус на своїх.

Важливим є те, що ми вже маємо досвід розробки економічних тактик. Створений нами фонд «Ефективне управління» в 2009-2010 рр. запросив великі консалтингові компанії для розробки стратегій чотирьом обраним в якості пілотних проектів регіонах - це Львів, Донецька і Дніпропетровська область, а також Київ. Основна суть стратегій полягала в створенні нового бачення і пошуку нових точок зростання. Тому роль think thank для великого бізнесу абсолютно не нова.

P.M .: Які корпоративні патерни - шаблони дій - можуть бути перенесені в сферу управління і розвитку міст і для чого це потрібно?

Н. Е .: По-перше, у міст повинні бути місія і бачення. Ці суто корпоративні атрибути допоможуть їм візуалізувати своє майбутнє і робити правильні кроки.

Місія - це дороговказ і ваше послання світу. Це відповідь на питання «навіщо?» Задумайтесь: який посил світу відправляє місто, в якому ви живете?

Бачення - це відповідь на питання «як?» Тобто дуже чітка картинка маршруту з точки А в точку В. Яким чином ваше місто стане інноваційним, комфортним або безпечним? Мені здається, все це дуже важливо і потрібно перенести в муніципальний менеджмент.

По-друге, незважаючи на те що від появи «чорного лебедя» ніхто не застрахований, у міст повинна бути чітка і зрозуміла стратегія - середньострокова (до 3 х років) і довгострокова (5+). Причому настільки зрозуміла, щоб навіть середньостатистичний житель міг сказати: «Я живу в місті, в якому через 3 роки кількість заторів на дорогах зменшиться на x% і буде побудовано y% нових паркінгів».

По-третє, розвиток міст неможливо без розвитку людей в міському управлінні. По суті, містах для розвитку потрібна повноцінна HR-функція.

По-четверте, важлива діджіталізація і робота з даними.

Розвиток міст неможливо без розвитку людей в міському управлінні

P.M .: Резолюція Генасамблеї ООН Habitat III і «Порядок в сфері сталого розвитку до 2030 року», прийняті ООН ще в 2015 р, закликали уряди держав і влади міст сфокусуватися на темі доступного і якісного житла. В Україні ця тема ніколи не звучала як пріоритет. Відсутність доступного житла і чорний ринок оренди нерухомості в умовах карантину може стати чи не головною причиною соціального вибуху. Чи можуть корпорації, які де-факто вже давно значно впливають на управління містами, в тому числі і столиці, внести свою лепту у вирішення цього питання - ситуативно і глобально, в перспективі?

Н. Е .: Тема соціального житла дійсно не тільки українська тема. І я добре розумію, що поточна криза загострить її.
Вважаю, що це питання має опрацьовуватися і вирішуватися на рівні політики держави. Без політики не буде правил гри. Без правил гри не буде стратегії. У виробленні базових принципів і стратегії може брати участь бізнес. Навіть не так: він повинен це робити! Щоб разом подивитися на світові практики, приміряти їх на українські реалії. І разом вийти на робочі моделі та на можливі ролі.

Яка роль держави? Місцевій (муніципальної) влади? Як можна стимулювати програми? Податки? Процентні ставки? Донорські гроші? Якою має бути роль банків?

Загалом, у будь-якого завдання є рішення, і бізнес вміє такі завдання вирішувати. І в цьому сенсі допомогу знайти рішення - так. Але ось повністю вирішити соціальну задачу в бізнес-площині - точно немає.


Всі публікації