Майбутнє української енергетики. Інтерв'ю з Максимом Тимченком, генеральним директором ДТЕК

Майбутнє української енергетики. Інтерв'ю з Максимом Тимченком, генеральним директором ДТЕК

11.01.2021
ДТЕК

22 грудня ДТЕК представив довгострокову стратегію розвитку компанії до 2030 року. В межах Нової стратегії 2030 ДТЕК узяв на себе зобов’язання з трансформації компанії у більш екологічний, ефективний і технологічний бізнес. Реалізація стратегії стане істотним внеском ДТЕК у декарбонізацію економіки України і Європи в цілому. Анна Безулик поспілкувалася з генеральним директором ДТЕК Максимом Тимченком про те, як компанія планує перейти від постачальника енергії в постачальника рішень і інтегратора нових технологій. Детальніше — в інтерв'ю.

Анна Безулик:

Те, що ви заявили в Стратегії ДТЕК до 2030 року, це абсолютно революційні зміни цілої галузі. Вони не можливі без підтримки суспільства. Як компанія може вплинути на формування певних суспільних наративів?

Максим Тимченко:

Ви знаєте, дуже актуальне запитання. Ми проводимо регулярно дослідження про потреби наших людей. На сьогодні, звичайно, пріоритетом звучать — матеріальне становище, можливість мати хорошу роботу і дохід. Але також одним з найважливіших пріоритетів для українців є майбутнє дітей, турбота про дітей. Люди хочуть, щоб їхні діти були щасливі. І ми розуміємо, що це буде один з головних запитів людей до держави і суспільства. Насправді нова Стратегія ДТЕК про відповідальність компанії за майбутнє — за майбутнє поколінь, за майбутнє наших дітей. Майбутнє екологічне, майбутнє, в якому є повага до особистості, майбутнє, в якому є свобода, є розвиток, є можливість здобувати освіту. Це потрібно нашим людям сьогодні. Я вважаю, що ДТЕК має вести в якомусь сенсі просвітницьку роботу — розповідати на своєму прикладі, що ті зміни, які ми анонсували, які ми робимо і робили 15 років в компанії, — це заради майбутнього, заради наших дітей. І чим більше у нас у цій дискусії буде союзників, тим швидше суспільство повірить і зрозуміє, що трансформації необхідні в інтересах кожної людини, тому що в новій Україні будуть жити діти наших дітей.

«Сталий розвиток» — це нескінченний пошук компромісів між задоволенням потреб сьогоднішнього покоління і забезпеченням потреб майбутнього. Скажіть, чи реально в сьогоднішній Україні поєднати ці вимоги, потреби сьогоднішніх людей «тут і зараз», що живуть в умовах кризи, і забезпечення майбутнього?

Не можна опинитися в майбутньому, у нас немає машини часу, але ми сьогодні відкрито говоримо, якою хочемо бачити ДТЕК через 10 років. Ми показали майбутній портрет нашої компанії. Але це дорога, яку потрібно пройти. І ми живемо в реальності, яка говорить, що електроенергія має бути передусім доступною, послуги мають бути доступними. Звичайно ж, ми реалісти, і ми йдемо цим шляхом, знаючи, ким ми хочемо стати. Мені здається, дуже важливо для будь-якої компанії, і для нас насамперед — бачити мету. Знати, заради чого ми це робимо. Будувати довіру з нашими клієнтами, з нашими споживачами, довіру із суспільством. Неможливо бути успішною компанією без довіри суспільства і без успіху в Україні. Презентація Стратегії ДТЕК 2030 є тією публічною заявою, яка дозволить нам і всім зацікавленим сторонам узгоджувати цілі з нашими реальними діями.

Ми часто чуємо, що наше суспільство — це суспільство перемоги соціал-дарвінізму. І як у цих умовах пояснити бізнесу насамперед, що гроші — це не самоціль, а інструмент перетворення суспільства. Саме це і є ESG* — відповідальні принципи і додаткові зобов’язання перед суспільством, які бере на себе бізнес. Скажіть, чи може бути така компанія конкурентною в українському бізнес-середовищі?

*Один з принципів відповідального інвестування — перевірка компанії на відповідність принципам ESG (англ. еnvironmental, social, governance, звідси і абревіатура — ESG).

Напевно, не сьогодні, але ми обов’язково прийдемо до того, що соціальна відповідальність бізнесу буде загальною. Є ж консенсус суспільства з приводу того, що ми хочемо бути в Європі, і бізнес відповідно повинен максимально інтегруватися в те середовище, в якому працює. Компанія не може бути в довгостроковій перспективі успішною, якщо не впроваджує принципи відповідальності (ESG) в свою роботу вже сьогодні. Це вже не просто запит зовнішніх сторін або акціонерів, це об'єктивні бізнес-вимоги. Доступ до світових ринків капіталу відкритий тільки таким компаніям, які впроваджують ESG. Так, сьогодні відбувається трансформація, і все більше українських компаній приходять до цього розуміння майбутнього про відповідальність.

Ось ви самі згадали про міжнародний інвестиційний капітал. Як він поводиться в зв’язку з ризиками, пандемією, які множаться на невизначеність українських реалій? Де ДТЕК шукає собі міжнародних партнерів та інвесторів?

У питаннях роботи на міжнародних ринках капіталу найважливішим є слово «довіра». ДТЕК говорить про себе як про українську компанію. І звичайно ж, ми таким чином приймаємо всі додаткові ризики, як представник українського бізнесу. Маю на увазі бізнес практики, регуляторне середовище і зобов’язання, які взяла на себе Україна як країна. І всі українські компанії безпосередньо від цього залежать у своїх відносинах з міжнародними партнерами та інвесторами. Повага до закону, справедливість, повага до приватної власності, повага до інвесторів, рівні правила гри для всіх, сильні і незалежні інститути регулювання — це все складові довіри. А, повторюся, наявність довіри визначає наш доступ до міжнародного капіталу, його вартість для нашого бізнесу, впливає на бажання західних корпорацій приходити на український ринок. Ми часто зустрічалися з потенційними інвесторами, найбільшими світовими енергокомпаніями. І, на жаль, я часто чув від них, що поки що України немає на їхній корпоративній карті розвитку бізнесу. На запитання «чому» я чую від них про ті елементи довіри, які перерахував раніше. Я вважаю, говорячи про цінності, про те щасливе майбутнє наших дітей, наша відповідальність — створити такі умови, щоб з’явилася ця довіра. І тоді Україна повноцінно інтегрується в світову економіку. А з приходом міжнародних партнерів приходять не тільки гроші і капітал, а що, можливо, більш важливо, — найкращі практики ведення бізнесу, цінності, принципи ESG. Якщо в європейський країнах ESG вже просто повсюдно інтегрований у бізнес, то у нас в країні тільки вчаться їх розшифровувати. Впровадження ESG — це домашнє завдання для бізнесу та влади на найближчий час.

Чи можливо проводити такі масштабні перетворення, як це робить ДТЕК, поза трансформацією всієї інфраструктури країни і галузі?

Можливо, адже ДТЕК це робить, впровадження інновацій у нас запущено в усіх напрямах бізнесу. Але зазначу, що за останні рік-півтора в Україні зроблено дуже багато для цифровізації в масштабах країни. Це викликає моє захоплення. Можливо проєкт Дія це найбільш показова історія. До речі, ми також співпрацюємо з Дія в межах, наприклад, впровадження наших корпоративних програм навчання. Якщо повернутися до масштабу компанії, то ми зараз хочемо сформулювати для себе відповідь, що таке для нас цифровізація ДТЕК. Адже це не просто роздати всім співробітникам смартфони і заявити — ну все, тепер ми цифрова компанія. Наша формула цифровізації реалізована в масштабній програмі, яку ми назвали Modus. В межах цієї програми ДТЕК, до слова, визначив, що таке цифрова шахта, цифрова електростанція, цифрове родовище. Визначили майбутнє, якою буде наша компанія. І тому рішення про wi-fi в шахтах виникло не спонтанно. Ми продумали цю технологію для управління процесами і безпекою на виробництві. Ми зважуємо і оцінюємо економічний ефект від можливого впровадження цифрових технологій. І так, вважаю ДТЕК прикладом того, що в Україні, незважаючи ні на що, можна впроваджувати інновації та проводити цифрову трансформацію бізнесу. Інше питання, що коли ми виходимо до споживача, коли ми пропонуємо нові сервіси, то тут ми залежимо від масштабів змін і умов у всій країні. Наприклад, чи є у людей доступ до мережі, щоб користуватися цими послугами. Але, що добре, що посил з боку держави на цифровізацію досить сильний.

Добре, давайте ще про зобов’язання.
Про клієнтоорієнтованість. Ви постачаєте електроенергію безлічі споживачів, у вас багато клієнтів, від великих бізнесів, до приватних домогосподарств. Як ви контролюєте і керуєте якістю послуг, як це відбувається, яке ваше особисте залучення?

Повірте, про себе наші незадоволені клієнти не дають можливості забути. Я регулярно отримую звіти від своїх підлеглих. Але також гарний зворотний зв’язок можна отримати і через соціальні мережі. Як правило, у нас два одержувача скарг, це компанії ДТЕК Мережі і D.Solutions. Я вважаю, що зворотний зв’язок, повага до клієнтів, культура реагування на їхні запити — це найважливіша запорука успіху сервісного бізнесу. За моєю оцінкою, ми фіксуємо багато невдоволень, мене це не влаштовує. Наша команда, звичайно ж, робить все можливе, щоб зменшити ці невдоволення. Але є питання, на які зараз складно вплинути, але які впливають на сервіс, насамперед технології передачі електроенергії. Я радий, що нова система тарифоутворення дозволить нам більше інвестувати в мережі і підвищувати їх надійність, доступність. А активний розвиток цифрових технологій в D.Solutions призводить до прискорення реакції на зауваження клієнтів. Ми тримаємо руку на пульсі, у нас є окремий підрозділ з клієнтського досвіду. Так, я абсолютно визнаю критику, і у нас система побудована так, що я бачу і чую цю критику. І вона потрібна не для того, що когось покарати, а для того, щоб швидко відреагувати і швидко змінюватися.

У Стратегії ДТЕК 2030 багато візіонерства, це заявка, можливо, на бачення набагато далі, ніж до 2030 року. Якщо ж говорити про ризики та можливості, які б ви назвали додатково до того, що вже прозвучало?

Насамперед потрібно звикнути жити в світі постійних ризиків і можливостей. Уміння компанії гнучко реагувати, адаптуватися, швидко приймати рішення, прибирати бюрократію, дозволять в результаті компанії змінюватися. Ви абсолютно правильно помітили, що наша Стратегія — вона більше про тренди, про бачення, про напрями. Адже ми не прописували конкретні фінансові цілі або не вказували, який обсяг видобутку вугілля буде. В України неймовірні можливості як у країни до змін. Я постійно говорю нашим міжнародним інвесторам, що ті можливості, які дає енергетика в Україні, не знайти у жодній іншій країні. І за можливостями впровадження технологій, і поверненню на вкладений капітал і так далі. Тому я б менше говорив про ризики, їх багато і їх ніколи не можливо визначити всі. Але саме можливості — це те, що робить Україну унікальною країною.

І останнє запитання. Скажіть, успіх ДТЕК можливий без успіху України?

Абсолютно не можливий. Не може компанія такого масштабу, як ДТЕК, бути успішною у відриві від України. І я вважаю, що успіх України — це успіх ДТЕК. І цінності нашої Стратегії також безпосередньо стосуються нашої країни. Нова система координат у відносинах корпоративного сектора і суспільства — це майбутнє і успіх України. Те, що ми робимо, ми робимо не тільки для нашої компанії, але й для всієї країни в цілому.

Повну версію інтерв'ю дивіться за посиланням.


Всі публікації