Олексій Воропаєв: «Впроваджуємо проект із забезпечення вагонів «Лемтранс» GPS-навігацією»

Олексій Воропаєв: «Впроваджуємо проект із забезпечення вагонів «Лемтранс» GPS-навігацією»

25.03.2020

У «Лемтранс» реалізовують проект, що допоможе оперативно виявляти зловмисників, які розукомплектовують вагони. Яких заходів вживає найбільший в Україні приватний вагонний оператор, щоб зменшити кількість випадків розукомплектації рухомого складу і яку роль в цьому відіграють сучасні технології - в інтерв'ю ЦТС розповів директор з безпеки компанії «Лемтранс» Олексій Воропаєв.

Оцініть обсяг збитків компанії від крадіжки деталей вагонів за останні роки?

Наведу кілька цифр. За 2017 рік тією чи іншою мірою було розукомплектовано 3636 вагонів. Збитки від цього становлять понад 10 млн грн. 2018 року кількість розукомплектованих вагонів скоротилася до 2408 одиниць, але водночас збитки зросли до 11 млн грн. Збільшення збитків ми пов’язуємо зі зростанням вартості деталей.

У 2019 році в цьому напрямі є певні успіхи: кількість фактів крадіжок знизилася удвічі – до 1134 вагонів, збитки – до 5,7 млн грн.

Завдяки чому вдалося зменшити показники минулого року?

Причина є комплексною. По-перше – УЗ прийняла рішення заборонити закупівлі запчастин у сумнівних контрагентів і сумнівної якості. А тим більше заборонити придбання запчастин без документів. Особливо на гальмівні частини. По-друге, правоохоронні органи і ВОХР почали краще працювати, плюс наша сторона вжила посилених заходів для усунення ризику розукомплектування своїх вагонів.

Які заходи застосовує ваша компанія, щоб знизити кількість випадків розкомплектації?

Щодо внутрішніх дій, то ми застосовуємо приховані антивандальні заходи – це так звані додаткові методи кріплення (модернізація наших основних частин), що погоджені з УЗ.

Крім того, ми придумали маркування запчастин. Деякі деталі та вузли вагонів ми почали фарбувати в жовтий колір – таку фарбу добре видно на тлі наших зелених вагонів і її найважче змити. У такий спосіб ми ускладнили повторне використання наших запчастин, а також полегшили процес виявлення наших запчастин на чужих вагонах. Цю методику дій погоджено з УЗ.

Комплекс цих заходів приніс ефект – ми ще жодного разу не виявили наших жовтих запасних частин на інших вагонах.

Які заходи ще плануєте впроваджувати?

Ми впроваджуємо проєкт із забезпечення наших вагонів GPS-навігацією. Сенс полягає в тому, що на основні вузли вагона ставляться мітки, які зчитують інформацію про його стан. Отже, ми зможемо бачити в режимі реального часу, на якій ділянці (станції) відбувається незаконний демонтаж деталей, й оперативно на це реагувати. Іншими словами, ми зможемо виявити злодія, бо матимемо у своєму розпорядженні точну інформацію про місце та час, де сталося викрадення.

Чи є якісь ділянки (станції) на залізниці, де крадіжки відбуваються більше, ніж в інших місцях?

Розкрадання здебільшого відбуваються на станціях. Крадуть скрізь, на всіх ділянках, але найбільше на Донецькій і Придніпровській залізниці. Так, за 2019 рік на Придніпровській дорозі було виявлено факти розукомплектування 649 вагонів, на Донецькій – 361 вагона. Тобто майже 100% випадків крадіжок у нашій компанії відбулися на цих двох дорогах. На Придніпровській найбільшу кількість випадків розукомплектування вагонів встановлено на станціях Грековата та Терни, на Донецькій – Волноваха, Маріуполь-Сортувальний.

Які види запчастин крадуть найчастіше?

Найдорожче з викраденого – це колісні пари, головна та магістральна частина гальмівної системи, автозчеплення, кришки люків.

Найкритичнішим у цій проблемі є те, що крадіжки відбуваються переважно щодо деталей гальмівної системи вагонів, без яких вагон втрачає здатність гальмувати, що призводить до підвищення аварійності на залізничному транспорті та загрожує безпеці.

Важливо розуміти, що наслідком розобладнання, крім величезних матеріальних витрат усіх учасників перевізного процесу та негативного впливу на економіку країни, насамперед є загроза безпеці руху, що безпосередньо впливає на життя та здоров’я людей. Втручання, що здається незначним, може мати катастрофічні наслідки (може призвести до сходу потяга). Ми зацікавлені в безпечних перевезеннях.

Розкажіть про найбільш резонансні випадки крадіжки, з якими стикалася ваша компанія. Зокрема, у грудні 2019 року було оприлюднено інформацію про масове розкрадання люків вагонів. На якій стадії зараз кримінальна справа за цим фактом?

Це приклад успішної співпраці з правоохоронними органами, у поліції все ж юридично більше можливостей. Нам самим законом не дозволено ловити злочинців. Ми дали свою аналітику, дослідження, а поліція застосувала свої можливості. І згодом, спільними зусиллями, нам вдалося затримати злочинців.

Основних організаторів заарештували. Зараз триває слідство. Справу буде направлено до суду, де для них буде визначено відповідне покарання.

Яку відповідальність і в яких випадках несе УЗ у разі крадіжки?

УЗ під час укладання договорів, користуючись своїм монопольним становищем, не включає норми своєї відповідальності за збереження вагонів і вантажів до тексту договорів. Тому ці питання треба вирішувати в судовому порядку, користуючись нормами законодавства. Нам доводиться звертатися до судів із цивільними позовами. Зі 100% випадків розкрадання до судів ми йдемо приблизно у 30%. Цей процес досить забюрократизований і тривалий, тому ми йдемо на такі заходи тільки в разі, коли це значущі для нас втрати. Якщо розукомплектування відбувається на мізерні суми, наприклад, 300 грн, то судовий позов нам обійдеться дорожче, ніж вкрадена деталь.

Які заходи може вжити УЗ і держава, щоб розв’язати ситуацію?

Ми підтримуємо ініціативу зі створення транспортної поліції, яка буде працювати над запобіганням розукомплектуванню вантажних вагонів і патрулюватиме залізничні об’єкти інфраструктури.

Крім того, необхідно посилити кримінальну відповідальність за розукомплектування, бо це загрожує безпеці. Потрібно вносити зміни до Кримінального кодексу, Статуту залізниці, Правил перевезень.

УЗ зі свого боку має вести достовірний облік і статистику пошкоджень вагонів, проводити оперативне та об’єктивне розслідування кожного випадку, на основі якого можна виділити «критичні» точки та забезпечити в цих місцях додаткові заходи – відеоспостереження, освітлення, патрулювання, що істотно знизить відсоток розкрадань.

Переконаний, що тільки комплексна програма гарантування безпеки допоможе розв’язати цю проблему. Потрібні реальні дії.


Всі публікації